Morris for Mavericks

MG ble først etablert som Morris Garages av den britiske bilpioneren William Morris i 1924. I kulissene var det imidlertid daglig leder Cecil Kimber som foreslo ideen om raskere biler med et sportsligere utseende. For å oppnå dette modifiserte Kimber eksisterende Morris-bilmodeller ved å gi dem nye karosserier og forbedret ytelse. I 1930 lanserte MG sin første modell: 14/28 Super Sports. Med en toppfart på 105 km/t var bilen faktisk en modifisert Morris Oxford med et karosseri for to personer.

Kimbers tilnærming, som stilfullt utfordret konvensjonene, bidro til å øke MGs popularitet. Selskapet vokste raskt ut av sine opprinnelige fasiliteter og flyttet til byen Abingdon-on-Thames, som skulle bli synonymt med MG. Abingdon var vertskap for MG-produksjon i de neste femti årene.

Dristige fartsjegere

På 1930-tallet valgte mange racerførere Magic Midget som sin bil. I 1931 satte MG EX120, kjent som Magic Midget, en fartsrekord som den første 750 cc-bilen som oversteg 160 km/t, med en toppfart på 166 km/t. Samme år vant Norman Black Ulster Tourist Trophy-løpet i Belfast, hvor Earl of March, som ledet M.G.-teamet på den tiden, gratulerte ham med seieren.

Historier fra arkivet

George Eyston tok uavhengig av andre oppdraget med å sette fartsrekorder på Brooklands med sine privateide biler og søkte samarbeid med MG for å bryte 750 cc-rekorden og overstige 160 km/t.

Magnette-magi ved Mille Miglia

I 1933 vant en kompressormatet K3 Magnette sin klasse ved Mille Miglia, og gjorde MG til det første ikke-italienske merket som vant en lagpris. Bilen ble kjørt av Earl Howe og Hugh Hamilton, George Eyston og grev Lurani, med den tredje bilen kjørt av Henry Birkin og Bernard Rubin. Denne ikoniske seieren ved et løp kjent som det tøffeste innen racing, banet vei for utallige andre suksesser. K3 holdt seg på topp i sin klasse i ytterligere to år og ble en av de mest suksessrike racerbilene gjennom tidene.

Historier fra arkivet

Eyston og Lurani måtte bytte hele 157 tennplugger under løpet, og i de siste 160 km måtte både Eyston og Howe skifte dekk på veien på grunn av punkteringer.

Flying Shingle ved Palm Springs

Ken Miles ble kjent som “Mr. MG” for sine MG-spesialer i racingens tidlige dager i California. Som den ultimate britiske outsideren var Miles’ mest suksessrike MG-spesial “The Flying Shingle”, oppkalt etter sitt aerodynamiske karosseri og lave bakkeklaring. Sammen vant de en rekke løp i California mot mer eksotiske og etablerte rivaler, før de til slutt vant Palm Springs Road Race i 1955.

Miles’ suksess i USA førte til at han ble en del av MG-teamet som deltok i 1955 Le Mans, hvor han sammen med lagkamerat John Lockett førte MG EX182 til en 12. plass – den høyeste plasseringen for en MG.

Roaring Raindrop ved Bonneville

MG EX181, basert på MGA, ble sendt til Bonneville Salt Flats da MG igjen satset på fartsrekorder. I 1957 tok den legendariske føreren Sir Stirling Moss bilen til utrolige 395 km/t med en 1489 cc motor som utviklet 290 hk. I 1959 nådde den amerikanske føreren Phil Hill 410 km/t med en oppgradert 1506 cc-motor som utviklet over 300 hk, noe som gjør EX181 til den raskeste MG noensinne.

En amerikansk kjærlighetshistorie

Under andre verdenskrig kom tusenvis av amerikanske soldater til Storbritannia og Europa. Her oppdaget de MG T Type sportsbiler, og mange tok dem med seg hjem til Amerika. Den britiske eksporten opplevde en enorm vekst, og USA ble MGs viktigste eksportmarked.

MGA, kanskje en av de vakreste bilene med MG-logoen, ble lansert i 1955. Med en opprinnelig 1500 cc-motor, senere økt til 1600 cc i 1959, ble det produsert over 100 000 MGA-er, hvorav nesten 95 000 ble eksportert fra Storbritannia.

Rockere, racere og rebeller

Den stilige MGA ble sett i “Blue Hawaii” sammen med Elvis Presley i 1961. Den verdenskjente sangeren likte bilen så godt at han kjøpte den og beholdt den på Graceland. Bilen er den eneste som Elvis eide og som også dukket opp i en av filmene hans.

På 60-tallet og utover begynte popkulturelle ikoner fra musikk, sport og film å eie MG-er. Fra George Best til kong Charles, Bill Wyman og James Dean – MGA ble raskt en moderne kultklassiker.

MGs mest solgte bil gjennom tidene

MGB roadster, MGs mest solgte bil, ble lansert i 1962. Den var den første moderne MG-en, siden den introduserte monocoque-konstruksjon i stedet for separat ramme som MGA. Produksjonen fortsatte til 1980, og majoriteten ble eksportert til USA.

Metro 6R4: Enestående MG Rovers

I 1982 ble MG Metro 1300 lansert som en av de første “hot hatches”. En raskere versjon, MG Metro Turbo, fulgte året etter. MG Metro 6R4 med en 3.0 V6-motor på 410 hk ble et populært valg i rallyverdenen.

MGF: Roadsterens tilbakekomst

MGF ble lansert som den første helt nye MG-sportsbilen siden 1962, med midtplassert motor og gassoppheng. Den ble raskt en bestselger, men nådde aldri USA på grunn av BMWs eierskap av Rover Group.

Elektrisk fremtid

MG er nå i forkant av den elektriske revolusjonen med biler som MG4 EV, produsert for et globalt marked.

En ny æra med Cyberster

Cyberster markerer en etterlengtet retur til MGs røtter som verdens første helelektriske to-seters roadster. Med scissor-dører og elegant design, hyller den arven etter MGB roadster og lanseres i Europa i 2024.